Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR !

Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR ! - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR !, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR !
link : Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR !

Baca juga


Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR !


KUALA LUMPUR: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi di sini sebentar tadi terhadap pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan SPR bagi menuntut deklarasi dia layak bertanding sebagai calon kerusi Parlimen Batu pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang, 55, selaku pemohon memfailkan saman itu pada pukul 9.45 pagi melalui peguamnya, Ngeow Chow Ying daripada Tetuan Ngeow & Tan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi dengan menamakan pegawai pengurus SPR iaitu Anwar Mohd. Zain, 56, dan SPR masing-masing sebagai responden pertama dan kedua.


Berdasarkan penyataan tuntutan, Tian Chua memohon deklarasi bahawa dia layak bertanding dan diterima sebagai calon kerusi Parlimen Batu P115 pada PRU-14 mengikut Artikel 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan. 

Menurutnya, hukuman denda RM2,000 yang dijatuhi atasnya tidak akan menjejaskan haknya untuk menjadi seorang Ahli Parlimen.

Pada Sabtu lalu, Pengerusi SPR, Tan Sri Mohd. Hashim Abdullah memberitahu, Tian Chua boleh melaksanakan haknya dengan menfailkan saman bagi menentukan kasahihan keputusan Pegawai Pengurus Pilihan Raya yang menolak pencalonannya itu.

Mohd. Hashim berkata, tindakan Pegawai Pengurus Pilihan Raya menolak pencalonan Tian Chua selepas melihat peraturan dan undang-undang berkaitan keputusan mahkamah sebelum ini.

Kosmo! pada 28 April lalu melaporkan pencalonan Tian Chua ditolak berdasarkan Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan 1948 yang menyatakan mana-mana pihak sekiranya disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesebuah mahkamah di Persekutuan dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 dan dia tidak mendapat pengampunan bebas, individu tersebut secara automatik hilang kelayakan bertanding sebagai Ahli Parlimen. #sumber


Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR !

Sekianlah artikel Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR ! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tidak Layak Bertanding, Tian Chua Fail Saman Pemula Terhadap SPR ! dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2018/04/tidak-layak-bertanding-tian-chua-fail.html

Subscribe to receive free email updates: