Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2

Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2 - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2
link : Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2

Baca juga


Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2

Oleh: Haniff Kathri

Siri :1368

LAMBANG / LOGO "DACING BERWARNA PUTIH" BUKAN LAMBANG / LOGO SAH BARISAN NASIONAL DI SISI UNDANG- UNDANG !!

CALON - CALON BARISAN NASIONAL TIDAK SAH BERTANDING DENGAN LAMBANG / LOGO "DACING BERWARNA PUTIH" SEMASA PRU-14 !!

"SENJATA MAKAN TUAN" !!

Wahai Rakyat Malaysia yang prihatin,
AsSalaamualaikum dan Salaam Sejahtera :

1. Menjelangnya sesuatu Pilihan Raya, LAMBANG/LOGO parti politik akan mula kelihatan di serata pelusuk negara, dan  LAMBANG/LOGO juga akan terpampang dengan jelas  pada Kertas Undi di Hari Pilihan Raya, bagi tujuan membantu orangramai mengenal pasti identiti Calon yang bertanding, bagi memudahkan para pengundi membuat keputusan melaksanakan pilihan dan hak undi masing-masing !

1. Menurut BUKU PANDUAN CALON SPR, Terbitan 1982, Dikemaskini hingga Mei, 2012, Bahagian VI, Fasal 4.1 :

"4. Simbol untuk Calon Parti Politik dan Calon Bebas

4.1  Tiap-tiap Calon dikehendaki menggunakan simbol dalam pilihan raya. Simbol itu akan dicetak bersebelahan dengan nama Calon dalam kertas undi. Simbol yang akan digunakan adalah simbol yang telah diluluskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Seseorang Calon daripada mana-mana parti politik yang telah didaftarkan akan dibenarkan menggunakan simbol parti yang telah diluluskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Jikalau Calon itu mewakili parti politik, Calon itu hendaklah mengemukakan kepada PP suatu surat kuasa yang ditandatangani oleh seorang pegawai parti yang bertanggungjawab membenarkan Calon itu menggunakan simbol parti berkenaan dalam pilihan raya."

2. Walhal, menurut Seksyen 50 AKTA PERTUBUHAN 1966 (AKTA 335) pula :

" Flags, symbols, emblems, badges or other insignia of societies

50. (1) No society shall adopt as its own any flag, symbol, emblem, badge or other insignia unless such flag, symbol, emblem, badge or other insignia has been approved by the Registrar.

(2) The Registrar may specify the conditions under which such flag, symbol, emblem, badge or other insignia may be displayed.

(3) Any person or society who displays any flag, symbol, emblem, badge or other insignia which has not been approved by the Registrar or in contravention of any condition imposed by the Registrar shall be guilty of an offence and shall be liable, on conviction, to imprisonment for a term not exceeding three months or to a fine not exceeding *three thousand ringgit."

3. Dalam erti kata lain,  LAMBANG/LOGO Parti yang bertanding dalam PRU-14 yang akan datang kelak, cuma boleh diterima pakai dan diluluskan oleh SPR sekiranya  LAMBANG/LOGO itu adalah seperti yang SAH BERDAFTAR di bawah Seksyen 50 AKTA 335 terlebih dahulu !!

4. Walhal, menurut Seksyen 50 AKTA 335 pula, kesemua Parti Politik WAJIB ada  LAMBANG/LOGO Parti yang telah diluluskan penggunaannya oleh PENDAFTAR PERTUBUHAN MALAYSIA (ROS), iaitu pihak berkuasa yang menyelia tadbir urus dan kesemua perkara berkaitan kesemua Parti Politik !

5. Tambahan pula, penggunaan mana-mana LAMBANG/LOGO oleh mana-mana Parti Politik yang TIDAK PEROLEH KELULUSAN daripada ROS adalah satu KESALAHAN JENAYAH, di mana Pegawai Parti itu yang disabit kesalahan, boleh dihukum dengan Penjara ataupun Denda !

6. Berbalik kepada isu pokok yang ingin dibincangkan di sini, BARISAN NASIONAL adalah sebuah Parti yang telah didaftar menurut peruntukan AKTA 335 pada tahun 1973, dan kini mempunyai keahlian sebanyak 13 Parti lain dari Semenanjung, Sabah dan Sarawak, di mana Parti-Parti yang menganggotai BARISAN NASIONAL ini juga, masing-masing seharusnya juga telah  didaftarkan sebagai Parti-Parti Politik berasingan, masing-masing di bawah AKTA 335 yang sama !

7. ANEHnya, semakan pada PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL akan menunjukkan bahawa TIDAK WUJUD mana-mana  LAMBANG/LOGO SAH yang kononnya telah diluluskan oleh ROS sebagai  LAMBANG/LOGO SAH Parti BARISAN NASIONAL sejak penubuhannya semasa Perdana Menteri TUN ABDUL RAZAK, sehingga kini, semasa Perdana Menteri NAJIB RAZAK,  sekalipun !!

(Gambar Kulit PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL : Bawah)


8. Walaupun BARISAN NASIONAL pernah beberapa kali meminda PERLEMBAGAAN Parti, yang terkini adalah pada 2013, ketika Perdana Menteri NAJIB RAZAK, namun masih TIDAK ADA mana-mana pindaan yang dibuat untuk memasukkan  LAMBANG/LOGO SAH pada PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL itu.

(Gambar PINDAAN PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL oleh NAJIB RAZAK pada 2013 :  Bawah )



9. Yang lebih ANEH lagi adalah menurut Fasal 16 PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL, satu-satunya rujukan berkaitan  LAMBANG/LOGO yang tertera di sana, adalah berhubung "BUTIRAN" berkaitan LAMBANG/LOGO yang telah dihuraikan seperti berikut :

" FASAL 16.  LAMBANG

Lambang, lencana dan bendera Barisan Nasional adalah dacing yang berwarna KUNING EMAS dan berlatar belakangkan warna nilakandi. Walaubagaimanapun, Parti Anggota bolehlah menggunakan lambang, lencana dan bendera masing-masing jika difikirkan perlu. "

(Gambar Mukasurat 7, Fasal 16 PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL : Bawah)


10. Justeru, FAKTA JELAS adalah :

(a) BARISAN NASIONAL pada hakikatnya tidak mempunyai sebarang  LAMBANG/LOGO yang SAH didaftar dengan ROS dari tarikh penubuhan sehingga kini !!,

(b) "BUTIRAN" berkaitan LAMBANG/LOGO yang tertulis pada PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL adalah 'dacing yang berwarna KUNING EMAS' dan BUKAN 'dacing yang berwarna PUTIH' !! (seperti yang digunakan selama ini oleh BARISAN NASIONAL secara salah)

(Gambar LAMBANG/LOGO yang TIDAK SAH yang digunakan BARISAN NASIONAL sehingga kini : Gambar bawah),


dan

(c) Parti BARISAN NASIONAL telahpun melakukan KESALAHAN JENAYAH di bawah Seksyen 50 AKTA 335, di atas ketiadaan LAMBANG/LOGO yang diluluskan oleh ROS selama ini !!, dan

YANG PALING PENTING TATKALA MUNCULNYA HARI PENAMAAN CALON DAN HARI PRU-14 adalah :

(d) SPR tidak mempunyai mana-mana LAMBANG/LOGO SAH Parti BARISAN NASIONAL yang boleh  diterima di sisi undang-undang untuk kesemua Calon PRU-14 dari BARISAN NASIONAL !!

11. HAKIKATNYA adalah :

(a) SPR tidak berhak dan tidak boleh menerima Borang Penamaan Calon kesemua Calon BARISAN NASIONAL dengan LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' pada hari Penamaan Calon, kerana LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' adalah TIDAK SAH dan TIDAK WUJUD di sisi PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL itu sendiri !!!

(b) Walhal, BARISAN NASIONAL tidak boleh bertanding di PRU-14 kerana TIDAK MEMPUNYAI mana-mana LAMBANG/LOGO yang SAH DILULUSKAN oleh ROS !!! (dan justeru itu, oleh SPR juga !!!)

(c) Tambahan pula, kesemua Calon BARISAN NASIONAL untuk PRU-14 adalah sebenarnya Calon BEBAS, yang perlu diberi senarai LAMBANG/LOGO yang dikhususkan oleh SPR untuk Calon BEBAS sahaja!!!

12. Saya dengan tegas CABAR pihak SPR (dan ROS) untuk mematuhi peruntukan undang-undang yang jelas, dengan
membuat KENYATAAN RASMI bagi tujuan untuk :

(a) MENGUMUM dan seterusnya MENOLAK penggunaan LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' yang diguna pakai secara SALAH dan TIDAK SAH selama ini oleh BARISAN NASIONAL !!!, dan

(b) MENOLAK dan seterusnya MEMBATALKAN kesemua Borang Calon BARISAN NASIONAL pada Hari Penamaan Calon pada 28.04.2018, sekiranya BARISAN NASIONAL masih berdegil secara SALAH dan TIDAK SAH untuk gunakan LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' !!!

13. Saya juga ingin syorkan kepada pucuk pimpinan BARISAN NASIONAL yang diterajui oleh NAJIB RAZAK untuk menamakan kesemua Calon Barisan Nasional dengan menggunakan LAMBANG/LOGO mana-mana parti komponen BARISAN NASIONAL yang masih sah seperti MCA ataupun MIC, kerana UMNO sendiri merupakan sebuah parti yang TIDAK SAH dan TERBATAL sejak 01.03.2018, di atas kegagalan pengadaan Pemilihan Cawangan pada atau sebelum 28.02.2018 !!!

14. Akhirnya, dengan izin ALLAH S.W.T. kejahatan yang dirancang oleh Kerajaan NAJIB RAZAK untuk sabotaj PAKATAN HARAPAN (PH) dan PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA (PPBM) semasa PRU-14 ini, dengan sendirinya menjadi, bak kata peribahasa, "SENJATA  MAKAN TUAN" terhadap kedua-dua, BARISAN NASIONAL dan UMNO !!!

BERANI KERANA BENAR !!!!

PERJUANGAN HAMPIR SELESAI !!!!

DEMI AGAMA DAN NEGARA TERCINTA !!!!




Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2

Sekianlah artikel Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Peguam: Dacing Warna Putih Bukan Logo Sah BN disisi Undang2 dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2018/04/peguam-dacing-warna-putih-bukan-logo.html

Subscribe to receive free email updates: