Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan

Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan
link : Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan

Baca juga


Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan


PEKAN: Projek Agropolitan Rancangan Penempatan Semula (RPS) Runchang yang dilaksanakan di bawah Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) enam tahun lalu terbukti telah banyak mengubah corak kehidupan masyarakat Orang Asli di kawasan itu.

Jika sebelum ini pendapatan mereka hanya bergantung pada hasil hutan dengan pendapatan yang tidak menentu, kini 102 buah keluarga di situ boleh berbangga kerana menerima pendapatan tetap sehingga RM1,200 sebulan dengan kediaman tetap serta pelbagai kemudahan prasarana disediakan kerajaan.

Hal ini diakui sendiri oleh Ita Gesek, 36, dari suku Jakun yang terlibat dengan penternakan kambing biri-biri Dorper menerusi projek agropolitan berkenaan.

"Jika dulu rumah kami mungkin hanya beratap rumbia dan berdinding buluh, pendapatan pula tidak menentu. Untung sabut, dapatlah banyak hasil dari hutan, jika untung batu, terpaksalah kami sekeluarga mengalas perut dengan apa sahaja makanan yang ada.

"Namun sejak kerajaan melaksanakan projek di bawah ECERCD ini, kehidupan kami banyak berubah, bukan sahaja ada rumah, sekolah pun dekat, dapatlah kami memberikan pendidikan kepada anak-anak supaya masa depan mereka lebih cerah," katanya. #sumber


Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan

Sekianlah artikel Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Projek Agropolitan Runchang Kini Berjaya "Ubah Kehidupan" Orang Asli Pekan dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2018/04/projek-agropolitan-runchang-kini.html

Subscribe to receive free email updates: