Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat !

Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat ! - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat !, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat !
link : Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat !

Baca juga


Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat !


KUANTAN: “Na cepat.. Na cepat.. rumah kita terbakar,” jerit Baharuddin Sulaiman, 57, sebaik sahaja melihat rumahnya terbakar di Perkampungan Sungai Isap 2 di sini, petang, semalam.

Menurutnya, dia menjerit memanggil nama isterinya, Wan Nor Azlina Wan Hamid, 54, kerana terkejut rumahnya terbakar dalam kejadian tersebut.

“Saya tergamam lihat api sedang marak sebaik saja isteri minta saya tengok kepulan asap itu dari kawasan rumah.

“Masa tu saya dan isteri sedang berniaga di gerai kira-kira 200 meter dari rumah. Saya ingat orang bakar tayar.. rupanya rumah saya yang terbakar,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Perkampungan Sungai Isap 2 di sini, semalam.

Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Maimunah Iskandariah mencemar duli melawat mangsa terlibat dan meluang masa kira-kira setengah jam melawat, beramah mesra serta menyampaikan sumbangan kepada mangsa terlibat.

Ternyata keprihatinan Tunku Azizah mengubat kesedihan dan terharu dengan kesudian melawat mereka.

Katanya, dia tidak sempat menyelamatkan sebarang dokumen penting kerana api merebak dengan cepat.

“Pada awalnya saya cuba menarik meja di luar rumah untuk alihkan tetapi akhirnya lengan saya di sambar api.

“Saya tak berani untuk bertindak, sebaliknya hanya mampu berputih mata dan melihat saja rumah itu musnah sebelum bomba tiba,” katanya.

Ditanya mengenai jumlah kerugian, Baharuddin berkata, dia masih belum mengetahui jumlah sebenar kerugian dan memerlukan masa untuk menilai semula.

Bagaimanapun, dia bersyukur kerana kesemuanya selamat meskipun sudah kehilangan harta benda.

Bau hangit datang dari bilik anak

Siti Rohana Wan Ahmad, 41, berkata, sewaktu kejadian dia sedang menonton televisyen (TV) bersama anaknya berusia lima tahun.

“Masa sedang tengok TV tu saya terhidu bau hangit.. lepas tu saya segera  periksa bilik anak saya dan terkejut melihat api sedang marak dari tilam itu.

“Saya segera meminta tolong dari jiran sebelah untuk padamkan api.. tapi malangnya tak berjaya, malah api terus marak dan percikan api dari tilam itu mengenai tangan saya.

“Seterusnya saya dan anak-anak segera bergegas keluar menyelamatkan diri dan langsung tak dapat selamatkan barang-barang berharga,” katanya. Rohana memberitahu, perkara ini akan dimaklumkan kepada tuan rumah dalam masa terdekat.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sungai Isap, Abdul Mubin Abdul Rahim,berkata, semua mangsa terlibat akan ditempatkan di inap desa di Perkampungan Sungai Isap 2 di sini.

Susulan daripada itu, katanya lagi, mungkin semua  mangsa akan ditempatkan di Flat Pak Mahad sekiranya mereka tiada saudara mara terdekat.

Jelasnya, pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat ada memberi barang pendahuluan keperluan kepada mangsa terlibat.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Pahang Ashrul Riezal Asbar berkata, tiga rumah musnah tanpa meragut sebarang nyawa dalam kebakaran kira-kira  jam 4.30 petang di perkampingan Sungai Isap 2 di sini.

Menurutnya, tiga jentera bomba bersama 31 anggota dan enam pegawai bergegas ke lokasi kejadian sebaik sahaja panggilan kecemasan diterima pada jam 4.40 petang.

“Apabila tiba dilokasi kami dapati api telah membakar keseluruhan dua daripada rumah berkenaan yang gagal diselamatkan dengan kemusnahan 100 peratus.

“Manakala api yang merebak ke sebuah rumah lagi dapat dikawal dan hanya berjaya menyelamatkan separuh sahaja rumah berkenaan,” katanya dengan menambah angin kencang menyebabkan kebakaran yang bermula dari rumah tengah telah menyambar dengan pantas ke kediaman sebelah.

Berdasarkan siasatan awal katanya punca kejadian dipercayai berpunca daripada kejadian litar pintas namun siasatan lanjut masih dijalankan dan jumlah kerugian masih belum dapat ditafsirkan.

Katanya, kebakaran berjaya dikawal sepenuhnya pada  jam 5.40 petang itu tidak meragut sebarang nyawa selepas kesemua penghuni berjaya menyelamatkan diri. #sumber


Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat !

Sekianlah artikel Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat ! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tiga Rumah "Musnah Terbakar" Di Sungai Isap Dua, Mangsa Selamat ! dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2018/01/tiga-rumah-musnah-terbakar-di-sungai.html

Subscribe to receive free email updates: