Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah

Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah
link : Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah

Baca juga


Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah

Siapa je yang tak suka dengan udang goreng butter kan. Resepi ni memang lazat dan paling senang untuk dibuat. Hari ini resepi mama ingin menyediakan resepi udang goreng butter paling lazat dan mudah disediakan. Udang goreng butter memang sesuai dihidangkan untuk makanan tengah hari dan dinikmati bersama seisi keluarga. Bagi yang baru hendak mencuba resepi udang goreng butter ini resepinya sangatlah mudah dan selamat mencuba.

Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah

Bahan-bahan :-

  • 500gram udang harimau(dibuang kepala)
  • 4 ulas bawang putih
  • 6-10 biji cili padi
  • 3 dahan daun kari
  • 5 sudu susu cair
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 4 biji kuning telur
  • 100gram butter
  • 1 sudu serbuk kunyit

Cara Penyediaan :-

  1. 500gram udang harimau dibasuh dan dibuang kepala dan ekor tajamnya.
  2. Pecahkan 4 biji telur dan ambil kuningnya sahaja.
  3. Tumbuk lumat bawang putih dan cili padi dengan batu lesung atau cincang sahaja.
  4. Asingkan daun kari dari dahannya , guna daunnya sahaja.
  5. Panasakan kuali, masukkan butter. Gunakan api sederhana.
  6. Setelah butter cair, masukkan kuning telur dan tuang pada jarak tinggi sedikit dan demi sedikit secara berterusan. Semasa menuang, tangan sebelah perlu mengacau butter tanpa henti sehingga kuning telur habis dituang.( kacau seperti membuat putaran)
  7. Masukkan 1 sudu kunyit dalam kuali dan kacau sama rata. Selepas telur menjadi warna kuning keemasan, matikan api dan angkat guna penapis besi. Ambil telurnya sahaja, lebihan butter tidak lagi digunakan.
  8. Panaskan kuali baru, masukkan 4 sudu minyak panas. Masukkan bawang putih dan cili padi yang telah ditumbuk. Tumis sehingga naik bau. Kemudia masukkan 1 sudu serbuk kari daging dan sedikit air. Masak sehingga naik minyak. Masukkan 5 sudu susu cair. Kalau nak butter prawn lagi basah, tambah lagi susu cair.
  9. Masukkan udang harimau, daun kari dan telur separuh kuning yang dimasak tadi. Kacau sehingga sekata. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Setelah udang masak, siap dan boleh dihidang.

Sumber: Resepi Mama



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rq3X3z

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah

Sekianlah artikel Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Udang Goreng Butter Paling Lazat dan Mudah dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2017/06/udang-goreng-butter-paling-lazat-dan.html

Subscribe to receive free email updates: