Amanah Bawa Islam Ala Tunisia?

Amanah Bawa Islam Ala Tunisia? - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Amanah Bawa Islam Ala Tunisia?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Amanah Bawa Islam Ala Tunisia?
link : Amanah Bawa Islam Ala Tunisia?

Baca juga


Amanah Bawa Islam Ala Tunisia?

Pulau Pinang: Jika PAS kalah dan Amanah dapat memenangi pilihan raya kelak, Malaysia akan dapat merasai Islam ala Tunisia dan bukannya Saudi atau Iran. 

Begitu pandangan yang dikongsikan oleh Wong Chin Huat, Ketua Bahagian Kajian Politikal Dan Sosial badan pemikir DAP, Penang Institute pada satu forum yang dianjurkan badan itu sendiri, pada 25hb Januari lepas. 

Tidak pasti apa yang dimaksudkan sebagai Islam ala Saudi atau ala Iran. “If this time PAS did not survive and Amanah survive better. That basically say PAS survival is a big question? 

This does not mean that Islam gonna fade out from Malaysian politic but it’s a different kind of Islam. It’s a different kind of political Islam. It’s not your Saudi or Iranian style but Tunisian style, its one that is going to be much more inclusive and so on.” 

Komen beliau dibuat ketika cuba menyakinkan hadirin bahawa jika Amanah menang Pilihan Raya Umum ke-14 kelak, Islam yang akan berkembang di Malaysia adalah Islam yang lebih inklusif ala Tunisia.

 Kumpulan liberalis suka ‘mendewakan’ Rached Ghannouchi dan suka menggunakan Tunisia sebagai jawapan kepada negara Islam ideal kerana memilih sebuah Perlembagaan sekular. 

Namun pada Ogos lepas Rached Ghannouchi memuji Malaysia sebagai sebuah negara Islam sebenar yang perlu dicontohi dan dipelajari oleh negara-negara Islam lain termasuk Tunisia.

-menara.my


Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Amanah Bawa Islam Ala Tunisia?

Sekianlah artikel Amanah Bawa Islam Ala Tunisia? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Amanah Bawa Islam Ala Tunisia? dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2018/11/amanah-bawa-islam-ala-tunisia.html

Subscribe to receive free email updates: