Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza..

Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza.. - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza.., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza..
link : Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza..

Baca juga


Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza..

Dalam fatwa yang dikeluarkan pada tahun 2011, mufti besar dubai telah mengarahkan bagi mereka yang berada di bangunan Burj Khalifa wajib mengubah waktu berbuka puasa bergantung pada tingkat mana mereka berada.

Kenapa ada zon masa berbuka puasa yang berbeza?

Ini disebabkan ketinggian bangunan ‘Burj Khalifah’ yang menyebabkan waktu matahari terbenam sepenuhnya bagi setiap tingkat adalah berbeza.
Di dalam islam, waktu berbuka puasa adalah ketika masuknya waktu maghrib iaitu dimulai sejak terbenamnya matahari dan hal ini sudah menjadi ijma` (kesepakatan) para ulama. Yaitu sejak hilangnya semua bulatan matahari di telan bumi.

Dekat sini kita faham bahawa definisi masuk waktu maghrib adalah waktu apabila matahari telah terbenam sepenuhnya pada pandangan mata kita. Pada waktu itu, barulah kita boleh berbuka puasa.
Disebabkan bangunan Burj Khalifah terlampau tinggi, maka adanya perbezaan dalam melihat waktu matahari terbenam bagi setiap tingkat iaitu orang pada tingkat bawah akan melihat matahari terbenam lebih awal berbanding daripada orang yang duduk di tingkat atas.
Oleh itu, mereka yang berada di tingkat atas akan berbuka puasa lebih lambat berbanding orang yang duduk dibawah kerana waktu matahari terbenam ketika mereka berada di tingkat atas adalah lebih lambat berbanding orang yang duduk dibahagian bawah.
Dr Ahmed Al Haddad iaitu merupakan mufti besar dubai mengatakan Burj Khalifa mempunyai ketinggian lebih daripada 828 meter dan mempunyai 160 tingkat. Disebabkan perkara tersebut, waktu berbuka puasa perlu dibahagikan kepada 3.
Puncak Burj Khalifah. Bangunan yang tertinggi di dunia

3 waktu yang berbeza itu bergantung kepada waktu matahari terbenam yang dapat dilihat oleh mereka yang tinggal di tingkat tersebut.
“Tidak kira dimana mereka berada, mereka perlu melihat kepada waktu matahari terbenam,” Kata Dr Al-Haddad. “Awak tidak akan berbuka puasa sehinggalah awak melihat sendiri waktu matahari terbenam”.
Mereka yang tinggal di tingkat bawah iaitu tingkat 80 ke bawah boleh berbuka puasa sama seperti orang lain.

Bagi mereka yang tinggal di antara tingkat 80 hingga 150, iaitu bermula pada ketinggian 414 meter ke atas, waktu berbuka puasa bagi mereka dilambatkan selama 2 minit daripada tingkat bawah. Ia sama seperti solat isyak, ia perlu dilambatkan selama 2 minit. Manakala, waktu solat subuh pula dipercepatkan 2 minit lebih awal daripada tingkat bawah.
Bagi mereka yang tinggal lebih daripada 150 tingkat ke atas, iaitu ketinggian 800 meter ke atas, waktu berbuka puasa perlu dilambat 3 minit berbanding dengan tingkat paling bawah. Untuk solat isyak pun sama, ia perlu dilambatkan sebanyak 3 minit. Bagi solat subuh pula, ia bermula 3 minit lebih awal daripada tingkat bawah.

Kenapa orang yang tinggal tingkat atas perlu mula berpuasa lebih awal daripada orang tingkat bawah?

Permulaan masa untuk berpuasa adalah bila masuknya waktu subuh iaitu apabila kelihatannya ‘Fajar Sodiq’. ‘Fajar Sodiq’ adalah cahaya putih agak terang yang menyebar di ufuk Timur yang muncul beberapa saat sebelum matahari terbit.
Sudah semestinya orang yang berada di tingkat atas akan melihat ‘Fajar sodiq’ terlebih dahulu kerana mereka berada pada tempat yang tinggi

Oleh itu, mereka yang berada di tingkat atas perlu berpuasa lebih awal daripada mereka yang duduk dibahagian bawah, ini kerana merekalah yang pertama akan melihat ‘Fajar Sodiq’ terlebih dahulu berbanding dengan orang dibawah.

1. http://ift.tt/2si5PQ3
2. http://ift.tt/2scXpIK/


✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rg8MAD

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza..

Sekianlah artikel Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza.. kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Bangunan 'Burj Khalifah' Adalah Bangunan Tertinggi Di Dunia Hingga Mempunyai 3 Zon Waktu Berbuka Yang Berbeza.. dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2017/06/bangunan-burj-khalifah-adalah-bangunan.html

Subscribe to receive free email updates: