Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung!

Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung! - Hallo sahabat SAPA MALAYSIA , Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung!, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Sukan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung!
link : Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung!

Baca juga


Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung!

Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung!

Bagi anak-anak yang hidup di perantauan, pasti tak sabar nak balik kampung menyambut Hari Raya Aidilfitri. Tetapi sebelum balik kampung dan bercuti, pastikan keselamatan dititikberat supaya tidak berlaku perkara yang tidak 'pelik-pelik'. Ok, sila semak beberapa tip ini sebelum balik kampung...

1.Simpan barang berharga

Pastikan kita menyimpan barang-barang berharga di tempat yang selamat. Kalau boleh bawa sekali balik kampung. Takut semasa kita balik bercuti, pencuri pula membuat onar dengan memecah masuk rumah orang. Jadi, ambil langkah berjaga-jaga sebelum perkara buruk berlaku.

2.Buka kepala tong gas

Ini dapat mengelakkan daripada berlakunya kebakaran yang tidak diingini. Paling penting, jangan biarkan injap gas terbuka kerasa takut berlaku kebocoran. Jangan lupa, ya!

3.Kosongkan air kolah

Semua mesti tahu kenapa kita mesti mengosongkan air kolah. Ini kerana, kita tidak mahu nyamuk ‘berpesta’ di dalam kolah yang berisi air dengan bertelur. Jadi kosongkan air kolah supaya kita tidak menjadi sebab tempat pembiakan nyamuk aedes.

4.Tutup punca kuasa elektrik

Pastikan sebelum balik kampung kita sudahpun memeriksa semua plug dan pastikan kita tutup dan cabut plug dari soketnya. Ambil langkah berjaga-jaga kerana malang selalunya tidak berbau. Jika kita alert, inshaAllah tiada apa yang akan berlaku.

5. Kunci tambahan

Gunakan kunci tambahan atau padlock yang tahan umpil, yang padu skit. Pastikan grill koridor, tingkap juga dipasang padlock.

6. Lampu luar

Gunalah auto timer untuk nyalakan lampu bahagian depan dan koridor. Setkan lampu agar diaktifkan pada jam 6:30 petang sampai 7:00 pagi. Pada yang berkemampuan, pasanglah alarm system/cctv.

7. Beritahu jiran

Inform lah jiran berdekatan yang tak balik kampung itu tarikh ketiadaan anda. Bagi sekali contact nombor handphone agar mudah dihubungi kalau ada emergency kat rumah anda.

8. Bawa binatang

Pada anda yang ada bela binatang, sebaiknya bawak lah sekali. Tapi kalau keadaan tak mengizinkan anda untuk bawa sekali, anda boleh tinggalkan si pusat jagaan haiwan peliharaan. Jangan tinggalkan macam itu saja.

Selamat Bercuti & Selamat Hari Raya.



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sJuJrc

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!




Appear first on Sapa Malaysia


Demikianlah Artikel Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung!

Sekianlah artikel Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Abaikan 7 Perkara Ini Kalau Anda Jenis Tak Kisah Rumah Jadi 'Macam-macam' Waktu Balik Kampung! dengan alamat link https://sapamalaysia.blogspot.com/2017/06/abaikan-7-perkara-ini-kalau-anda-jenis.html

Subscribe to receive free email updates: